יום שישי, 20 באוגוסט 2010

עיצוב ואנימציה

 

לפני קצת יותר משנה, הייתי בפסטיבל סרטים קצרים קצרט שהתקיים בקסטיאל בתל אביב. בפסטיבל ראיתי סרטון קצר ומלא יצירתיות שנקרא Western spaghetti של יוצר בשם Pes, היום נזכרתי בו שוב ואחרי חיפוש קצרצר מצאתי אותו, ונחשפתי לעבודות נוספות של היוצר.

ובהקשר הזה החלטתי להביא גם כמה סרטונים שנעשו על ידי Buck, קבוצה מוכשרת שעושה אנימציות מסוגים שונים. שני הסרטונים הראשונים נעשו כחלק מקמפיין עבור חברת Sherwin Williams. את הדמויות ומבני הנייר העדינים עשה Matthew Sporzynski

 

והנה גם כמה תמונות - buck bees 1 

buck bees 3

buck bees 5

buck bees 2

והנה סרטון נוסף של Buck שעושה אנימציה בסגנון pop up -

מקווה שנהניתם, כתבו לי על עוד אנימטורים וסרטונים יצירתיים.

יום ראשון, 8 באוגוסט 2010

עושים בית ספר לעיצוב

לפני מספר ימים ביקרתי בתערוכות של בתי הספר לעיצוב הידועות גם כמפגן הכח של בתי הספר וכרטיס הכניסה של הבוגרים הטריים אל עולם העיצוב האמיתי.

החוויות הביאו אותי לחשוב על הדרך הארוכה שאני וחבריי ללימודים עברנו עד לסיום התואר. כסטודנט לעיצוב אתה מעביר סמסטר אחר סמסטר ביצירת פרוייקט, שאין בו תועלת של ממש. לרוב, מייצרים הסטודנטים מודלים לא שימושיים שמייצגים חפץ שהינו לרוב קונספטואלי מדי, לעיתים מוגזם, וכמעט תמיד בוסרי. רוב רובם של המודלים המיוצרים במהלך הלימודים נזרקים לפח מעט זמן לאחר שמתקבל עליהם הציון. מיד מתבקשת השאלה מדוע בעצם אנו צריכים את זה? העבודה על פרוייקט הגמר ארוכה, מגייעת, תמיד מסתכמת בהוצאה כלכלית כבדה ובימים ארוכים ולילות בלי שינה. אז למה נדרשים הסטודנטים לעבור את כל שלבי המחקר, התכנון, הגשת סקיצות רבות והצעות עיצוביות? למה צריך לבנות ללטש, לשפשף למרק לדייק לצבוע ולהגיש את פרוייקט הגמר?

לפני מספר ימים קראתי כתבה של יובל סער שעוסקת בנושא פרוייקטי הגמר. בכתבה תוקף יובל סער את הנושא מכיוונים שונים ובאמצעות אנשי מקצוע רבים מהתחום. בין השאר נידון נושא פרוייקטי הגמר מתוך נקודת הסתכלות של למידה ודרבון להישגים גבוהים יותר. בכתבתו נשאלת גם השאלה האם פרוייקט הגמר הוא האמצעי היחיד למתן הציון, והיא לא נענית באופן חד משמעי.

ד”ר אריקה לנדאו כתבה בספרה "כל התנסות של למידה כמוה ככניסה לעולם פתוח יותר מזה שהיה בנקודת המוצא." אני מוצאת צדק במילותיה של אריקה לנדאו, הסטודנט נדרש לעבור את כל תהליכי הפיתוח והייצור של אובייקט מסויים על בשרו כדי ללמוד מכך. העבודה על פרוייקט הגמר היא אכן ארוכה ורבה אך שכרה בצידה. יחד עם זאת, אני נותרת עם תהייה גדולה לגבי האופן בו ניתן הציון עבור פרוייקט הגמר.

בלימודים ריאליים יותר, הסטודנטים נדרשים להוכיח את רמת הידע שלהם על ידי בחינות או כתיבת עבודות. הם מתבקשים לשנן ולזכור חומר, לומדים לנתח ולחשוב והציון ניתן להם על סמך רמת הידע שאליה הגיעו במהלך הלימודים. בבית ספר לעיצוב לעוומת זאת, בחינת הפרוייקט שהוגש לא מודדת את הסקת המסקנות ורמת הידע שצרך התלמיד מעשייתו. לרוב, היא מודדת אך ורק את הפרוייקט הסופי שהוגש. הפרוייקט שהופק הוא שמקבל את הציון ולא התלמיד.

אני מוצאת שמשוואה המורכבת מקבלת ציון על פי פרוייקט הגמר הינה משוואה חסרה. במתן הציון לפרוייקט הגמר אין התייחסות לתלמיד. לא נשקלים פרמטרים של רכישת ידע ובקיאות בחומר הנלמד, לא נבדקת ההתקדמות שעשה התלמיד במהלך עשיית הפרוייקט, אין התייחסות לאתגרים שהציב לעצמו התלמיד, או למהלכים פורצי דרך שעשה במהלך העבודה. אין התייחסות לעלייה באיכות העבודה, ולפיתוח השפה הצורנית ביחס לעבודות קודמות של אותו תלמיד.

לאחר ביקור בתערוכות הסיום בבתי הספר השונים, אני מאחלת לתלמידי השנים הבאות שבמהלך לימודיהם ישקל גם הפרמטר האנושי, החלק שחסר במשוואה, ושהציונים שינתנו להם ישקפו גם את רמת הלימוד שלהם מתהליך עשיית הפרוייקט ולא רק את החפץ המוגמר והסופי העומד לנגד עיניהם הבוחנות של המרצים והפרופסורים.

והנה כמה פרוייקטים מעניינים ששבו את עיני בעת ביקורי בתערוכות השונות - 

DSC_0658dDSC_0760 _d 

DSC_0706_cutOficina, עוצב על ידי לירון אטלס ונטע פורברג - מעצבות תעשייתיות בוגרות HIT

אופיסינה היא פרשנות מודרנית, קלה ודקיקה למכתבה הקלאסית. את המערכת אפשר להתאים לאופיו ולצרכיו של המשתמש.

9

 12 copy 3 -Place, עוצב על ידי נדיה זינגר - מעצבת תעשייתית בוגרת שנקר

רהיט חווייתי לחדר ילדים היוצר חלל אלטרנטיבי בחדר, מיועד לילדים בגילאי 4-10

 concrete detail 12 fossils - concrete objectsמאובנים, עוצב על ידי אופיר צוקר - מעצב תעשייתי בוגר שנקר

פרויקט המציע שיטת ייצור חדשה המבוססת על יציקת בטון לתוך תבניות רכות מבד.

 IMG_3173החיים שאחרי, שירז בוחבוט - מעצבת פנים בוגרת HIT

הפרוייקט אוסף אליו רהיטי עץ ישנים בנקודת הקצה שלהם על מנת לתת להם גלגול חיים נוסף.

יום שני, 2 באוגוסט 2010

I love robots

נראה לי שזה בא עם המקצוע, מעצבים תעשיתיים מעבירים הרבה מזמנם בתכנון ובעבודה מול התעשייה, בשהייה בבתי מלאכה, בעבודה עם חומרים שונים, בחיטוט בפחי אשפה באזורי תעשייה ובחיפוש אחר המחבר המושלם. אני מניחה שזה אך מתבקש שנחבב את הדמויות הקטנות העדינות והכמעט אנושיות האלו. אבל, אולי זו רק אני…

אני אישית אוהבת בעיקר את אלו שעשויים משאריות שונות, אלו שקורצים לעולם נעלם של חפצים שגדלנו איתם, הרובוטים שנופחים חיים במכונות ואובייקטים של פעם, דברים שהשתמשנו בהם, שהתבלו והנה הם מוצאים שוב חיים חדשים. אני אוהבת גם את הרובוטים שעשויים ממתכת, ונייר וכמובן גם את הרובוטים העכשויים שנראים כאילו יצאו מסרט מדע בידיוני של מחר.

  tin robot
זה רובוט פח של פעם שמצאתי כאן

tin robot 
את הרובוט הזה מצאתי בבלוג של alexbogusky’s posterous, ומסתבר שהוא הופיע כחלק מפרסומת לבית חולים שמציע ניתוח בעזרת רובוט. כן, אני מודה שניתוח נשמע כמו חויה לא נעימה ודי מדכאת, אבל אם היצור החביב הזה יהיה מעורב, אולי זה משהו לחשוב עליו…

Space-man

הנה space-Man Robot שמצאתי כאן, באתר כותבים שהוא מרשים במיוחד ברגע שמותחים אותו שכן הוא צועד קדימה ברגליו ובו זמנית מזיז את הידים. לחובבים המושבעים, ניתן לרכוש אותו במחיר סביר יחסית.

giant robot

giant robot

ואם בקניות עסקינן, הנה מדבקות רובוטים שניתן לרכוש באתר הזה ולהדביק על הקיר לקישוט החדר.

  lockwasher robot lockwasher robot
את היצורים האלו מצאתי בבלוג הזה של מעצב שקורא לעצמו lockwasher.

robobar

והוא עשה גם את הרישום הזה, הגעתי אליו דרך האתר designboom.

papertoy         papertoygroup

ובמהלך שיטוטי באינטרנט וחיפושי אחר רובוטים נאים לפרסום בפוסט מצאתי זוג מעצבים גרפיים - loulou & tummie’s שמעצבים דמויות וצעצועים צבעוניים ומקסימים.

papertoy

בין כל הפרוייקטים המגוונים שהם עושים ניתן גם להוריד מכאן קבצי PDF של דמויות הקרטון המקסימות שהם מעצבים, להדפיס אותן, ולחתוך ולקפל לעצמכם. והכל חינם! האתר עצמו מרשים ממש כמו העבודות והפרוייקטים שלהם. מומלץ בחום לכולם ובעיקר לאלו שלא לגמרי התבגרו!

ולמי שטרם השתכנע, הנה פרוייקט נוסף שהם עשו עבור פסטיבל העיצוב הגרפי GDFB, בו הם הזמינו אמנים שונים לצבוע ולצייר על מודלים לבנים של רובוטים שהם עיצבו.

XLtoy XLtoyXLtoy XLtoy

כאן מצאתי מנורת רובוט, הגוף קצת אימתני ביחס לכמות האור שמפיצה המנורה אך בכל זאת פרוייקט מעניין.

robolamp 

אסיים עם שלושת חוקי הרובוטיקה שניסח אייזק אסימוב על מנת למנוע תסריט בו המכונה תשלט עם האדם, והנה הם לפניכם, למקרה שאתם מתכננים רובוט…

  1. לא יפגע רובוט לרעה בבן אדם, ולא יניח, במחדל, שאדם יפגע.
  2. רובוט חייב לציית לפקודותיו של אדם, כל עוד אינן סותרות את החוק הראשון.
  3. רובוט ידאג לשמור על קיומו ושלמותו, כל עוד הגנה זו אינה עומדת בסתירה לחוק הראשון או לחוק השני.

נראה לי שאי אפשר לפרסם את הפוסט הזה בלי להתייחס ל wall-e, שהוא ללא ספק אחד הרובוטים האנושיים והמרגשים ביותר שהומצאו בתקופה האחרונה.

wall-e wall-e